Het DUKAN-dieet, enkele bedenkingen

Het DUKAN-dieet.

 

We merken in de praktijk nogal eens wat maag-en darmproblemen bij mensen die starten met het populaire Dukan-dieet.

Bij deze afslankingsmethode gaat men van start met de zogenaamde ‘aanvalsfase’ waarin enkel vlees, vis of eieren worden gegeten. Op deze manier worden bijna uitsluitend eiwitten gebruikt en geen koolhydraten met een snel gewichtsverlies als gevolg. Dit heeft ook tot gevolg dat de darmbacterieën, waarvan sommigen juist van koolhydraten moeten leven, het ook moeilijk krijgen met darmproblemen en constipatie of diarree tot gevolg.

Bij het Dukan-dieet geeft men ook het advies om volop aspartaam als zoetmiddel te gebruiken. Dit is geen goed idee want we weten uit onderzoek dat aspartaam niet werkt om gewicht te verliezen en dat er op zijn zachtst uitgedrukt nogal wat vragen zijn bij de veiligheid van dit synthetische zoetmiddel.

Ook het gebruik van paraffineolie moet vermeden worden. Paraffine is een petroleumderivaat en perfect geschikt om kaarsen mee te maken, maar niet om in de voeding te worden gebruikt. Deze vetvervanger verhindert de opname van levensbelangrijke vetoplosbare vitamines en kan bovendien in kleine hoeveelheden toch door de darmwand lekken met grote gevolgen voor je gezondheid.

De Eco-variant:

Als je het Dukan-dieet op een verstandige manier wil toepassen, dan zou je in plaats van die grote hoeveelheden vlees en vis ook gebruik kunnen maken van de eiwitten uit Soya zoals je die kan vinden in tofu en tempeh. Op deze manier beperk je de ecologische voetafdruk een beetje.  Als zoetmiddel zou je gebruik kunnen maken van stevia.

Over adminleon

Na jarenlang als natuurvoedingswinkelier bezig te zijn geweest met gezonde voeding, ga ik nu een stapje verder als gezondheidsbegeleider. Vooral voetreflexologie werkt goed voor mij.
Dit bericht is geplaatst in Geen categorie met de tags , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *